Saturday, November 13, 2010

GARAM DI CAWAN, GARAM DI KOLAM


Seorang ustaz mendekati ,muridnya yang kelihatan murung dan suka menyendiri sejak kebelakangan ini.

“Kenapa kau selalu nampak macam tak gembira? Bukankah banyak benda yang cantik dan indah di dunia ini?” sang guru agama itu bertanya.

Si murid, Aiman yang berusia 16 tahun mengangkat kepala sambil merenung wajah ustaz.

“Ustaz, sejak akhir-akhir ini hidup saya penuh dengan masalah hingga saya sukar untuk tersenyum. Masalah yang datang tak habis-habis, seperti air mengalir dari lereng gunung” jawab Aiman.

Ustaz tersenyum saja. “Aiman, ambil secawan air dan dua genggam garam. Bawalah ke mari. Biar ustaz perbaiki suasana hati Aiman yang sedang runsing dan berkecamuk.” Si murid beredar dan berjalan longlai ke rumah. Dia pergi ke dapur dan mencari barang seperti yang diminta ustaznya.

“Cuba ambil segenggam garam dan masukkan ke dalam cawan yang ada air putih. Kacau dulu dan selepas itu teguk sedikit airnya.” Aiman melakukan demikian.

Wajahnya meringis kerana meminum air masin. “Bagaimana rasanya?” Tanya ustaznya.

“Cukup masin, perut Aiman jadi mual” jawab si murid dengan lidah yang terjulur.

Ustaz tersenyum melihat perlakuan gelabah muridnya yang baru saja menelan air masin.

“Sekarang Aiman ikut ustaz” kata ustaz sambil memimpin tangan Aiman yang sedang menggengam garam dan gelas menuju ke sebuah kolam yang agak besar dan jernih airnya, tidak jauh dari situ.

“Ambil garam yang segenggam lagi dan tebarkan ke dalam kolam.”

Aiman menebarkan segenggam garam ke dalam kolam tanpa banyak soal. Apa yang pasti, rasa masin dimulutnya beum hilang. Dia ingin meludahkan rasa masin dimulutnya,tetapi tidak melakukannya. Dia rasa tidak sopan untuk meludah di hadapan mursyidnya.

“Sekarang cuba kamu minum air kolam yang jernih ini” kata ustaz sambil mencari pangkin kayu di tepi kolam itu. Si murid menangkup kedua-dua tangannya dan mengambil air kolam yang jernih dan menghirupnya. Ketika air dingin segar mengalir di kerongkong, ustaz mencelah. “Bagaimana rasanya?”

“Segar, memang cukup segar. Sedikit pun tidak masin!” kata si murid sambil mencuci bibirnya.

“Tentu saja air kolam itu berasal daripada sumber mata air dan airnya mengalir dari kawasan gunung. Adakah terasa garam yang kau taburkan?” Tanya ustaz.

“Tidak, ustaz!” kata si murid sambil menghirup lagi air kolam yang dingin dan segar. Sang guru hanya tersenyum dan membiarkan muridnya mengambil dan minum air tasik sampai puas.

Tiada manusia bebas daripada masalah sambil menepuk bahu Aiman. Ustaz memberitahu, “beginilah Aiman, segala maslah dalam hidup ini seperti segenggam garam. Tidak kurang dan tidak lebih. Banyaknya maslah dan penderitaan yang kau hadapi di dalam hidup ini sudah ditentukan Allah, sesuai untuk dirimu. Jumlahnya tidak berkurang dan tidak pula bertambah. Setiap manusia yang lahir ke dunia ini pun demikian.”

“Tidak ada satu manusia pun, walau ia seorang nabi bebas daripada penderitaan dan maslah.”

Si murid terdiam dan khusyuk mendengarnya. “Tapi rasa masin daripada penderitaan yang dialami itu sangat bergantung daripada besarnya kalbu (hati) yang menampungnya. Jadi, supaya tidak merasa derita, berhentilah menjadi cawan dan jadikan kalbu di dalam dadamu itu sebesar kolam.”

Begitulah masalah yang kecil menjadi besar tatkala hati tidak berjiwa besar. Banyak kita saksikan dalam perjalanan hidup kita ada orang saling bertengkar malah berbunuhan hanya kerana masalah kecil. Masalah yang kecil itu menjadi besar tatkala hatinya sempit.

Besarkanlah ruang hati kita dan jadilah kita lebih bijaksana dalam menghadapi masalah. Nescaya hasilnya akan terhampar seiring dengan terdampar luas ruang hati kita. Bersemangatlah menjalani kehidupan. Berfikirlah bagaimana untuk hidup berkeluarga dan bermasyarakat. Jangan jadikan masalah kecil sebagai masalah besar sehingga membebankan fikiran.

2 comments:

  1. post lps xam ye=) kalau mslh tu besar camne nk jadikan kecik?cmne nk besarkan hati?

    ReplyDelete
  2. hoho...dh lama nk post tp x leh nk update. internet low sgt.mcm soalan teka-teki je.huhu...
    ada baiknya klu kita jd seperti belon!
    membesar apabila ditiup dan mengecut apabila dibiarkan berhari2.
    semakin byk udara ditiup, smkin byk masalah, smkin membesar hati!
    bila dibiarkan berhari2, udara smkin sedikit, mslh semkin berkurg,hati semakin mngecil(lega).
    tp bukan bermakna dibiarkan berhari2 tanpa buat apa2 mslh akan hilang!
    jgn menghindari masalah tp hadapilah mslh dgn bijak!

    ReplyDelete