Monday, July 23, 2012

Al-kisah di Bulan Ramadhan

Alhamdulillah...
hari ni genaplah 3 hari berpuasa.

Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang tidak akan berulang lagi kerana Ramadhan kali ini saya berpuasa bersama keluarga di kampung dengan membawa bersama 'latihan industri'.

So, it would be a hectic Ramadhan.
On weekdays, I'll go to office yang kerjanya hanya goyang kaki but it needs a big focus on my mini project. After office hour, saya akan menolong ayah saya di kedai and preparation utk berbuka puasa pula.

On weekend, saya akan sangatlah busy menolong ayah saya dari pagi hingga berbuka puasa and I've to manage my time for doing my research at public library.
At night, I'll try my best to do tarawih at mosque.

At the same time, saya risau tentang hafalan saya pada masa sekarang dan masa akan datang.
Adakah masa untuk saya mengulang Al-Quran jika dalam keadaan situasi sekarang saya sudah rasa letih, penat dan kurangnya masa bersama Al-Quran.
Apatah lagi untuk melalui masa akan datang yang belum tentu kesibukan duniawinya yang macam mana.

Semakin hari, semakin banyak tanggungjawab yang ditaklifkan ke atas setiap insan.
The more we make a day, the more rigorous our responsibilities.


A day before Ramadhan, I make a time to drop by at Mydin Mall MITC during lunch.
surprisingly, I saw sooo many kuih raya.
dah macam pesta kuih raya.hu2.

Puasanya baru hendak bermula esok tapi dah ada lambakan kuih-kiuh raya.
Never mind...
I'll make my Ramadhan as intriguing as possible! :)


Suddenly, I'm just thinking about how nice I have many siblings.
I'm the oldest of seven siblings.
So many kinds of modes.haha


sometimes they make a humour in my life and made me a smile. 
sometimes they make me sad.
A joyful of my life.


My youngest sister, after sahur, she asked my mom to recite a niat.
"ma...niat..." then, my mom will recite a niat and she follows.


Setiap kali nak sahur, kena kejut dyorang ni.
ha...kat sini berliku-liku cabaran nak kejut dyorang.
Baik yang lelaki atau yang perempuan.


Setiap orang berbeza-beza cara nak kejut.
Ade 5 orang adik, kena belajar 5 skill nak kejut dyorang ni.
Memang kecoh pagi-pagi buta.
Rasanya jiran sebelah rumah kteorang dah masak dgr kteorg bising stiap pagi.


Adik saya yang ke-6, kalau nak kejut memang kena angkat badan die sampai dia dlm keadaan duduk.
kalau x bangun jugak, emak saya akan dirikan dia sampai dia sedar betol2.
seksa betol bila nak bangun.
bukan bulan puase je tapi setiap hari kena buat macam tu!


Nasib baik dyorang ni rajin tolong bisnes ayah saya especially bila saya tiada kat rumah.
Alhamdulillah...
Itupun, still bising sesama dyorang..
mana tidaknya, salah ckt buat krj, dah saling salah-menyalahi antara mereka.
masing2 tak nak kena marah dgn big bos la katakan...


"pergh...sebab kau ler ni x jadi..."
"ni apsal jadi camni ni???"
"abes la kau lepas ni kalau ayah tahu..."
"apsal lak aku yang kena??"


kadang-kadang saya yang kena dengar cakap dyorang bila nk tolong ayah.
sebab ayah saya banyak harapkan adik2 saya bila saya tiada kat rumah.
So, when I'm coming, kena ikut cakap bos junior.
Saya la yang kena hambur dek kemarahan dyorang.haha.
buat dek je la. (kakak yg tegar!)

"kak we, buat ni...!" (ayat perintah)
"kak we gi jaga kedai depan." (baru je nak duduk)
"kak we buat macam ni tau.."

cerita bila berbuka pula...


part ni biasa2 je...
saya akan tolong mak saya hidang makanan.
kalau weekend sempat la mak saya nak masak.
klu weekdays, selalunya kteorang beli je.


memang x sempat la kalau nk masak sebab mak saya balik dari bekerja pn dah hampir maghrib.
hanya sempat masak nasi je.
sbb ayah and adik2 sume busy kt kedai bila bulan puase sampai la azan maghrib berkumandang, barula kteorag balik rumah.


bila berbuka...adik2 yang masih kecil yang x jaga kedai, dyorg awal2 lagi akan asingkan makanan favourite dyorang.
azan je masuk, sume berebut-rebut minum air sampai tersedak-sedak.
saya pulak sampai dh x terlayan.
sorang nak air, sorang nk nasi..


"kak we hulurkan air....cpt2."
"kak we, nk nasi.."
"kak we amekkan air basuh tgn..."


adik saya yg ke-5 saya gelarkan sebagai CFO (Chief Financial Officer)-eh,betul ke istilah dia?
dialah yg akan pegang duit jualan setiap hari and planning for the next day.
biasanya, dia yg akan abes mknan awal sebab tugas dia yg seterusnya ialah mengira duit jualan.


saya plak akan tanya dia setiap kali abes je kira duit.
kteorang yang belum abes mkn lg, akan cpt2 buat kesimpulan.


"eh, nape hari ni jualan kurang?"
"hari ni kan hujan..x ramai yang nak kuar rumah.."


"tadi masak buat berapa tong air?"
bila bulan puasa, kteorang buat air kadang2 hampir mencecah belasan tong air bersamaan satu guni kacang soya.


"maksudnya, esok kena buat byk lg sbb permintaan hari pertama sangat memberangsangkan"


"ok, big bos!"


gambar ni diambil semasa tahun 2009. kteorg mmg susah nk amek gmbr sekeluarga.ni pn still x lengkap family kami.


hah...begitulah ceritanya kami sekeluarga di bulan Ramadhan.
Ade pahit, ade manis.he2.
jumpa next entri ye.~

No comments:

Post a Comment